dinsdag 21 juni 2016

Het verhaal van Yunita

Wat is er leuker dan ervaringen te horen van mensen die via Eigen Kracht een leuke baan hebben gevonden? Deze keer in de spotlights: Yunita Widiana, die helemaal op haar plek is als kok bij het restaurant van La Vie Regardz in Utrecht. 

"Nu ik werk ben ik niet langer alleen iemands vrouw, ik ben een persoon op mezelf. Ik ben zelfstandig, ik werk, ik betaal belasting. En dat geeft me zelfvertrouwen!"


Vertel iets over jezelf! Waar kom je vandaan, wat heb je gestudeerd? 
Ik ben geboren in Indonesië, waar ik opgroeide op het eiland Makassar. Ik heb daar een opleiding in marketing en communicatie, en in Franse literatuur gedaan. Uiteindelijk ben ik in een hele andere tak terecht gekomen! Ik heb namelijk twaalf jaar gewerkt als lerares, waarvan twee jaar in het speciaal onderwijs. In Indonesië is het minder belangrijk wat je precies hebt gestudeerd. Zolang je maar de juiste vaardigheden hebt en je mensen hiervan kunt overtuigen.

Hoe ben je uiteindelijk in Nederland terecht gekomen?
Op vakantie in Bali ontmoette ik mijn huidige man, een Nederlander. In 2009 zijn we getrouwd, en na nog een jaar in Indonesië te hebben gewoond, ben ik voor hem naar Nederland verhuisd.                                        
Hoe was de eerste tijd in Nederland voor jou?
 Toen ik hier eenmaal woonde, moest ik de eerste tijd erg aan de cultuur wennen. Nederlanders zijn wat afstandelijker tegenover buitenlanders. Ik merkte dat mensen ongeduldig werden als ik niet zo snel uit mijn woorden kwam, en daardoor werd ik onzeker en blokkeerde ik. Daarom was mijn man in het begin bijna de enige Nederlander met wie ik praatte. In deze eerste periode was ik meer bezig met wennen en de taal leren, dan met het zoeken van een baan. Maar in het tweede jaar werd ik het zat om steeds thuis te zijn, vooral in de winter. Mijn man werkt vaak in het buitenland, en soms was ik de hele week alleen. Toen ben ik op zoek gegaan naar wat ik kon doen! Ik ben een tijdje onderwijsassistent geweest voor groep 3 van de basisschool, maar omdat ik vooral met de leerlingen praatte, kon ik mijn Nederlands hier niet echt verbeteren. Daarna heb ik meegewerkt aan het opzetten van een spelotheek in het buurthuis van Overvecht. Toen deze spelotheek echter eenmaal draaide, wilde ik ook weer wat anders. Na lang zoeken besloot ik dat ik in de horeca wilde werken. Ik heb bij het ROC een versnelde opleiding tot kok gedaan. Maar het lukte me niet om een baan of stage te vinden.

Hoe heeft Eigen Kracht je geholpen?
In juni 2015 hoorde ik van een vriendin van Eigen Kracht, en heb ik me ingeschreven. Wat ik fijn vond aan Eigen kracht, is dat ik daar met mensen kon omgaan die dezelfde ervaringen en problemen hadden. Ook was ik niet de enige die nog niet zo goed Nederlands kon. Ik voelde me niet langer alleen.  Elke week had ik iets om naar uit te kijken. Met mijn coach kon ik fijn Nederlands oefenen! Wat me ook erg hielp, is dat ik vanuit Eigen Kracht veel informatie en tips kreeg, en dat ze af en toe vacatures doorstuurden. Uiteindelijk ben ik zo terecht gekomen op een werkervaringsplek bij het restaurant van vergadercentrum La Vie Regardz in Utrecht.   
“Wat ik fijn vond aan Eigen kracht, is dat ik daar met mensen kon omgaan die dezelfde ervaringen en problemen hadden.”
Ik kreeg een proefcontract voor drie maanden, maar na drie weken vroeg mijn baas me al of ik hier wilde werken. Dat was zo’n fijne verassing! Het voelde alsof al mijn harde werk van zoeken en solliciteren eindelijk zijn vruchten had afgeworpen. Nu werk ik hier bijna vijf dagen in de week, en daar ben ik zo blij mee! Ik heb leuk contact met mijn collega’s, dat vind ik erg belangrijk.
Het fijne aan een baan vinden via Eigen kracht, is dat je baas weet dat je nog niet zo goed Nederlands spreekt, dus hij legt nog niet zoveel druk op je.  Mijn chef begrijpt mij goed en legt dingen rustig uit. En hij geeft me ook de ruimte en het vertrouwen om te ontwikkelen! Ik heb geluk dat ik hier kan werken. Wat ik ook bij Eigen kracht heb geleerd, is hoe hier in Nederland de omgangsvormen zijn op de werkvloer. Dat is erg belangrijk om te weten, voor als je eenmaal werk hebt! In Indonesië is de bedrijfscultuur namelijk heel anders. Daar zou ik bijvoorbeeld nooit zomaar zelf een functioneringsgesprek aanvragen. Je moet altijd wachten tot de baas het initiatief neemt.  Maar Melissa (projectleider Eigen Kracht) moedigde mij aan en zei dat ik dat gewoon kon doen. Aan die tips van Melissa had ik veel. Je hebt het als buitenlander nodig om te weten wat je rechten zijn, en hoe je met mensen moet omgaan op je werk.

Ik ben heel erg blij dat ik via Eigen Kracht een baan heb gevonden. Nu ik werk heb ben ik niet langer alleen iemands vrouw, ik ben een persoon op mezelf. Ik werk hier, ik ben zelfstandig, ik verdien, ik betaal belasting. En dat geeft me zelfvertrouwen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten